Top

Od hybridov po vodíkové palivové články: Hyundai oslavuje 30 rokov inovácií v oblasti ekologickej mobility

Od hybridov po vodíkové palivové články: Hyundai oslavuje 30 rokov inovácií v oblasti ekologickej mobility
  • Hyundai je už 30 rokov v popredí vývoja ekologických vozidiel.
  • Po prvých pokusoch s elektrickými vozidlami v 90. rokoch minulého storočia a technológiou palivových článkov (FCEV) od roku 2000 sa spoločnosť Hyundai stala jedným z prvých výrobcov, ktorí začali sériovo vyrábať vozidlá s alternatívnymi pohonmi.
  • Vozidlá Hyundai sú dnes vybavené najširšou ponukou pohonných jednotiek na trhu a viac ako tri štvrtiny flotily sú k dispozícii v elektrifikovanej verzii.
  • Cieľom spoločnosti Hyundai je stať sa do roku 2025 jedným z troch najväčších poskytovateľov elektrických vozidiel na svete.

 

Od hybridov až po vodíkové palivové články – spoločnosť Hyundai patrí už tri desaťročia k lídrom vo vývoji ekologických vozidiel. Zabezpečenie čistej mobility a podpora udržateľnej budúcnosti sú kľúčové prvky progresívneho prístupu spoločnosti Hyundai.

Hoci sa predaj elektrických áut a hybridov výrazne rozšíril až v poslednom desaťročí, Hyundai v skutočnosti predstavil svoj prvý čisto elektrický automobil už v roku 1991. Odvtedy nasledovalo niekoľko populárnych ekologických modelov. V roku 2020 preto spoločnosť oslavuje 30 rokov e-mobility.

 90. roky – Vývoj prvých EV vozidiel Hyundai

Spoločnosť Hyundai urobila prvé kroky vo vývoji elektrických vozidiel na začiatku 90. rokov minulého storočia. Svoje prvé čisto elektrické vozidlo Sonata Electric Vehicle predstavila už v roku 1991. Koncept založený na sedane Sonata disponoval olovenou batériou, ponúkol dojazd až 70 kilometrov a maximálnu rýchlosť 60 km/h.

V nasledujúcich rokoch predstavil Hyundai ďalšie koncepty elektromobilov s olovenými akumulátormi. V roku 1992 elektromobil postavený na základoch modelu Excel dosahoval dojazd 100 kilometrov a najvyššiu rýchlosť 100 km/h. V roku 1993 spoločnosť Hyundai vyvinula druhý elektromobil založený na modeli Sonata s dojazdom 140 kilometrov a maximálnou rýchlosťou 120 km km/h. Následne v roku 1994 bolo odhalené elektrické vozidlo založené na modeli Scoupe s dojazdom 140 kilometrov a maximálnou rýchlosťou 120 km/h.

Spoločnosť Hyundai urobila ešte väčší pokrok v rozvoji svojich elektrických automobilov s otvorením Výskumného a vývojového centra v Namyangu v Južnej Kórei v roku 1995. To viedlo k vývoju elektromobilov Hyundai s niklovo-hydridnými batériami, ako bol napr. Accent EV concept. Tento automobil ponúkol výrazne vylepšený dojazd až 390 km a rýchlosť 140 km/h.

Počas tohto obdobia spoločnosť Hyundai uskutočnila aj prvé experimenty s hybridnými pohonnými systémami. Prvý hybridný elektrický automobil spoločnosti, koncept FGV-1, debutoval na autosalóne v Soule v roku 1995.

Od roku 2000 – Pokroky v technológii palivových článkov

Na prelome tisícročia vystúpili do popredia environmentálne záujmy. Spoločnosť Hyundai začala s vývojom vozidiel s palivovými článkami už v roku 1998 a v roku 2000 predstavila svoj prvý prototyp elektrického vozidla s palivovými článkami Santa Fe. Vozidlo s 350-barovou vodíkovou nádržou bolo vybavené palivovým článkom s výkonom 75 kW a ponúklo dojazd 230 kilometrov. Aj keď boli tieto štatistiky v tom čase veľmi pôsobivé, ilustrovali, že v kombinácii s nedostatkom infraštruktúry pre vozidlá na vodíkový pohon neboli palivové články v tom čase zrelé na hromadnú výrobu.

Na ženevskom autosalóne v roku 2004 spoločnosť Hyundai oznámila svoju koncepciu palivových článkov druhej generácie v modeli Tucson FCEV, ktorý bol vybavený novou lítiovo-polymérovou batériou. Model zahŕňal celý rad technických vylepšení vrátane zväzku palivových článkov s výkonom 80 kW a predĺženého dojazdu 300 km. To bolo možné vďaka 152-litrovým zásobníkom vodíka. Okrem toho Tucson FCEV disponoval schopnosťou štartovania v chladnom počasí, čo znamená, že dokázal jazdiť, aj keď bol na 5 dní vystavený teplote -20 °C.

Koncom dekády začali automobilky s hromadnou výrobou hybridných vozidiel. Spoločnosť Hyundai si udržala vedúce postavenie v oblasti inovácií alternatívnych pohonných systémov zavedením modelu Avante LPI Hybrid v roku 2009. Bolo to prvé hybridné vozidlo na svete, ktoré disponovalo spaľovacím motorom, ktorý mohol byť poháňaný skvapalneným ropným plynom.

LPI Hybrid bol prvý vyrábaný automobil, ktorý prevzal lítiovo-polymérové ​​batérie, ktoré spoločnosť Hyundai vyvinula spolu so svojimi miestnymi partnermi. Ich výhodou bola nízka hmotnosť a vyšší výkon.

Od roku 2010 – Hyundai patrí k priekopníkom budúcej mobility

V septembri 2010 uviedla v Soule spoločnosť Hyundai na trh svoje prvé elektrické vozidlo BlueOn. Bolo založené na modeli Hyundai i10 a disponovalo dojazdom 140 km a najvyššou rýchlosťou 130 km/h. Prvý vysokorýchlostný elektromobil Hyundai bol vybavený lítiovo-polymérovou batériou s výkonom 16,4 kWh a bol nabitý za šesť hodín. Predaj sa obmedzil na Južnú Kóreu a slúžil najmä vládnym agentúram.

V roku 2011 sa spustil predaj modelu Hyundai Sonata Hybrid, ktorý bol ohlásený už na autosalóne v Los Angeles v roku 2008. Okrem toho, že Sonata Hybrid bola prvým konvenčným, plne hybridným vozidlom používajúcim lítium-iónové polymérové ​​batérie, využívala technológiu Hyundai Blue Drive, ktorá zlepšila celkovú spotrebu paliva a znížila emisie výfukových plynov. Bola tiež prvým hybridným automobilom, ktorý jazdil s Transmission Mounted Electric Device (TMED), čo je systém hybridného elektrického vozidla s paralelným pripojením. TMED bol nezávisle vyvinutý spoločnosťou Hyundai.

Hyundai oslávil v roku 2013 kľúčový medzník v ekologickej mobilite, pretože model Hyundai ix35 sa stal prvým komerčným, sériovo vyrábaným vozidlom poháňaným vodíkovými palivovými článkami na svete. Ix35 mal výkon 100 kW a nádrž obsahujúcu 5,64 kg vodíka, ako aj lítium-polymérovú batériu s kapacitou 24 kWh. Rýchly tankovací čas vozidla a dojazd až 600 kilometrov v kombinácii s bezemisnou prevádzkou priniesli výhody zákazníkom aj spoločnosti ako celku.

V roku 2016 spoločnosť Hyundai predstavila IONIQ, prvé vozidlo na svete, ktoré ponúka samostatné hybridné, plug-in hybridné a plne elektrické pohonné ústrojenstvo v jednom type karosérie. IONIQ využíva technológiu Blue Drive na zníženie emisií a zlepšenie výkonu. Elektrická verzia obsahovala lítium-iónovú polymérovú batériu s výkonom 28 kWh a dojazdom 200 kilometrov.

Každý model IONIQ je vyrobený z ľahkých materiálov vrátane hliníka a pokročilej vysokopevnej ocele, takže pri jazde spotrebúva menej energie. Medzi ďalšie spôsoby ochrany životného prostredia patrí inovatívne využívanie recyklovaných a organických materiálov a znížená závislosť od ropných produktov.

V roku 2018 uviedla spoločnosť Hyundai na trh model NEXO, svoju druhú generáciu vozidiel s palivovými článkami a technologickú vlajkovú loď. NEXO ponúka najlepší jazdný dosah vo svojej triede – 666 kilometrov, kombinuje čistú mobilitu s najnovšími autonómnymi schopnosťami riadenia a pokročilé inteligentné asistenčné systémy riadenia.

Neskôr v roku 2018 Hyundai predstavil prvé subkompaktné elektrické SUV na svete, Kona Electric. Po svojom uvedení na európskom trhu prekonal dopyt zákazníkov po modeli Kona Electric všetky očakávania. Toto elektrické SUV, ktoré je k dispozícii v dvoch verziách s 39,2 kWh alebo 64 kWh batériou, ponúka dojazd až 484 km na jedno nabitie.

2020 – Rok elektrifikácie

Po 30 rokoch inovácií vo vývoji ekologických vozidiel ponúka Hyundai najrozmanitejšie typy elektrických a elektrifikovaných vozidiel. S modelom NEXO vstúpila spoločnosť Hyundai už do druhej generácie vlastných elektrických vozidiel s palivovými článkami. IONIQ sa tiež onedlho dočká na svojej druhej generácie.

Aj v novej dekáde sa spoločnosť Hyundai naďalej pozerá do budúcnosti, aby ďalej posilňovala svoju pozíciu lídra v oblasti ekologickej mobility. Rok 2020 je pre spoločnosť „rokom elektrifikácie“, čo znamená, že Hyundai plánuje do konca roka ponúknuť viac ako tri štvrtiny svojej modelovej ponuky v Európe v elektrifikovanej verzii a stať sa tak jedným z najväčších poskytovateľov vozidiel s nulovými emisiami v Európe. Hyundai sa však nezastavil pri osobných automobiloch a elektrifikáciu prináša aj do ďalších sfér mobility – konkrétne do pretekárskych automobilov a úžitkových vozidiel. Do roku 2025 chce byť spoločnosť Hyundai jedným z troch najväčších poskytovateľov elektrických vozidiel v Európe.

 

Nie je možné pridávať komentáre.