BBC Storyworks vytvoril dokumentárny film o najväčšom čistení oceánov, ktoré Hyundai Motor a Healthy Seas zrealizovali v okolí gréckeho ostrova Ithaka
- S podporou Hyundai Motor zrealizovala organizácia Healthy Seas doteraz najväčšie čistenie oceánov na opustenej rybacej farme v okolí gréckeho ostrova Ithaka
- Čistenie sa začalo 8. júna, počas Svetového dňa oceánov, pričom tím 45 počas ôsmich dní vyzdvihol z mora, pobrežia a pláží 76 ton odpadu
- V rámci obehového hospodárstva sa viacero druhov odpadu premení na nové materiály
- Zámerom filmu bolo zdokumentovať celý projekt, vyrozprávať príbeh o čistení, jeho dopade na životné prostredie a o spolupráci viacerých partnerov
- Dokument s názvom Turning Tides sa dostal do vysielania 2. augusta na programe BBC Future Planet, ako aj na sociálnych sieťach automobilky Hyundai
Healthy Seas (Zdravé moria), organizácia na ochranu morí, nedávno ukončila najväčšiu operáciu na čistenie morí vo svojej histórii. S podporou automobilky Hyundai sa dobrovoľníkom podarilo z opustenej rybej farby na gréckom ostrove Ithaka odstrániť 76 ton odpadu. Najmä vylovené siete sa zrecyklujú a v rámci obehového hospodárstva sa opäť dostanú do obehu. Príbeh priblíži nový dokument spoločnosti BBC Storyworks.
Hyundai v apríli tohto roka oznámil uzatvorenie partnerstva so spoločnosťou Healthy Seas, čo je jeden zo spôsobov, ako sa automobilka stará o trvalo udržateľnú budúcnosť. Spolu so záväzkom spoločnosti rozvíjať riešenia mobility bez emisií a so skúsenosťami spoločnosti Healthy Seas pri ochrane morských ekosystémov majú obe organizácie spoločnú víziu, ako vytvárať trvalo udržateľné komunity.
„Tento úspech je príkladom nášho celostného prístupu k napĺňaniu našej vízie Progress for Humanity,“ vraví Michael Cole, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Hyundai Motor Europe. „Okrem poskytovania riešení mobility s nulovými emisiami na zemi sa staráme aj o ochranu krehkých ekosystémov v moriach. Preto sme sa pri tomto projekte spojili s organizáciou Healthy Seas. V podobe BBC Storyworks sme získali dôležitého partnera, ktorý vyrozpráva náš príbeh. Spolu sme úspešne zvládli všetky logistické nároky, aby sa táto vízia stala skutočnosťou!“
Cesta na Ithaku: čistenie následkov ekologickej katastrofy
Aktivity spojené s čistením sa zamerali na opustenú rybaciu farmu na gréckom ostrove Ithaka. V roku 2020 zasiahla rybaciu farmu opustenú od roku 2012 búrka so silou hurikánu Ianos a do okolitého mora strhla tony priemyselného odpadu ako plastové potrubia, rybárske siete, kovový odpad, nylonové vlákna a mnoho ďalšieho. Na okolitý morský ekosystém to malo katastrofálne dopady.
Čistenie predstavovalo veľkú výzvu na organizáciu. Jednak vzhľadom na odľahlé umiestnenie farmy, ako aj vzhľadom na množstvo odpadu, ktorý bolo treba odstrániť. Plánovanie zabralo šesť mesiacov práce. Na samotnej realizácii projektu sa zúčastnil tím 45 osôb vrátane 20 potápačov, niekoľko lodí, pričom plánovanie a realizácia projektu si vyžiadali nespočetné množstvo dobrovoľníckych hodín.
Samotné čistenie sa začalo 8. júna, čo je Svetový deň oceánov. Medzinárodný tím 14 dobrovoľných potápačov z partnerskej organizácie Ghost Diving odstraňoval obruče, potrubia a rybárske siete, zatiaľ čo na odstraňovanie ťažkých kovových konštrukcií z dna oceánu boli najatí profesionálni potápači. Ďalší tím dobrovoľníkov prečesával pláže po kolená pokryté penovými guľôčkami, ktoré za roky vyplavilo more.
Tím počas ôsmich dní vyzdvihol z mora, pobrežia a pláží 76 ton odpadu. Okrem odstraňovania odpadu sa tím potápačov, vrátane morského biológa Erika Wurza z Wageningen University, venoval vedeckému výskumu, počas ktorého zisťovali dopad znečistenia na miestne životné prostredie. Akcia predstavovala najväčšie čistenie oceánov v histórii spoločnosti Healthy Seas.
„Na plážach a vo vodách Ithaky sme dosiahli niečo výnimočné,“ povedala Veronika Mikos, riaditeľka organizácie Healthy Seas. „Toto čistenie by sa nepodarilo bez podpory spoločnosti Hyundai a pomoci mnohých medzinárodných a lokálnych partnerov. Naše úsilie bude mať okamžitý a merateľný efekt na miestne komunity, ako aj na morské ekosystémy.“
Rybárske siete sa v rámci obehového hospodárstva premenia na ECONYL®
Tu sa však cesta nekončí – vyzbieraný odpad bol zaslaný na zberné miesto pri Aténach, kde sa zrecykloval, aby vznikli nové materiály. Partnerská organizácia Aquafil odobrala nylonové rybárske siete, vyčistila a vytriedila ich a spolu s ostatným nylonovým odpadom z nich vytvorila nový materiál s označením ECONYL®. Vlákno ECONYL® možno recyklovať donekonečna. Možno ho využiť na odev ako športové oblečenie či plavky, koberce, ako aj na čalúnenie v automobilovom priemysle. Hlavným cieľom automobilky Hyundai je začleniť ECONYL® do svojich produktov a prvým výsledkom je práve predstavený model IONIQ 5, ktorý v Európe dostane podlahové koberce vyrobené z vlákna ECONYL®.
„Využitím vyzbieraného odpadu v nových produktoch prispievame k obehovému hospodárstvu, z ktorého môžu ťažiť životné prostredie, ako aj ľudia z celého sveta,“ dodáva Veronika Mikos.
Trvalo udržateľné dokumenty od BBC Storyworks
Na zdokumentovanie svojich aktivít a na zvýšenie informovanosti o ochrane morí a o spoločnom prístupe k obehovému hospodárstvu, ku ktorým sa približujú spoločnosti Hyundai a Healthy Seas, nadviazal Hyundai v spolupráci s BBC Storyworks pri vytvorení príbehu o vyčistení Ithaky.
Dokumentárny film s názvom Turning Tides uvádza rozsah znečistenia z rybej farmy, vysvetľuje jeho vplyv na život vo vode a potom sa zameriava na čistenie. Veronika Mikos sa stretáva s Michaelom Colom, aby prediskutovali dôležitosť ochrany životného prostredia a obehového hospodárstva a víziu spoločnosti Hyundai o udržateľnej budúcnosti. Dokumentárny film sleduje cestu od odpadu k oblečeniu, keď dobrovoľníci zbierajú odpadky z pláží a mora, než budú odoslané do zariadenia spoločnosti Aquafil na čistenie a recykláciu. Všetko je recyklované v maximálnej možnej miere, pričom polymér nylon 6 sa premieňa na nylon ECONYL®.
Sean O’Hara, výkonný viceprezident pre medzinárodný predaj reklamy v BBC Global News, povedal: „Trvalo udržateľné značky, ktoré chcú komunikovať o ekologických postupoch, sú vďaka nášmu relevantnému a pútavému obsahu, nášmu globálnemu a rôznorodému publiku a vlastnému záväzku byť uhlíkovo neutrálny už dlho obchodnými partnermi BBC Global News. Od spustenia programu BBC Future Planet ponúkame pôsobivý obsah založený na riešeniach a návštevnosť stránok sa za posledných 12 mesiacov exponenciálne zvýšila. Sme radi, že značky ako Hyundai chcú byť súčasťou tohto úspechu. Budú v obraze a odborní rozprávači BBC im pomôžu zaujať publikum prostredníctvom kreatívnych a emotívnych kampaní zameraných na značky.“
Aby spoločnosť BBC Storyworks zostala verná posolstvu filmu a vízii spoločnosti Hyundai o trvalo udržateľnom svete, pri výrobe filmu dbala aj na udržateľné postupy a na nabíjanie svojich zariadení používali slnečnú energiu. Ekologická organizácia Albert udelila produkcii hodnotenie Carbon Action Plan Rating na úrovni dvoch z troch hviezdičiek a Carbon Action Plan Score s hodnotou 83 percent, aby uznala kroky, ktoré tím urobil, aby znížil svoju uhlíkovú stopu.
Dokument je k dispozícii od 2. augusta na BBC Future Planet a na všetkých kanáloch sociálnych médií Hyundai.
Spoločné úsilie
Okrem spoločností Hyundai a Healthy Seas boli činnosti súvisiace s čistením oceánov Journey to Ithaka výsledkom obrovskej spolupráce medzi viac ako tuctom dobrovoľníkov, súkromných spoločností, vládnych a mimovládnych organizácií. Výsledkom je, že Hyundai by chcel úprimne poďakovať nasledujúcim organizáciám za to, že sa túto akciu podarilo zrealizovať:
Grécka pobrežná stráž
Prefektúra Iónskych ostrovov
Samosprávna oblasť pre Peloponéz, Západné Grécko a Iónsky región
Grécke ministerstvo pre námorné záležitosti
Healthy Seas
Poslaním iniciatívy „Zdravé more, cesta od odpadu k oblečeniu“, je odstrániť z morí odpad, najmä z rybárskych sietí, aby tak vznikali zdravšie moria a zároveň recyklácia morského odpadu na textilné výrobky. Zužitkované rybárske siete Aquafil spolu s ďalším nylonovým odpadom premení a regeneruje na vlákno ECONYL®, vysokokvalitnú surovinu používanú na výrobu nových produktov, ako sú ponožky, plavky, športové oblečenie alebo koberce. Spoločnosť Healthy Seas od svojho založenia v roku 2013 zozbierala za pomoci dobrovoľných potápačov a rybárov viac ako 585 ton rybárskych sietí.
BBC Future Planet
BBC Future Planet je platformou spoločnosti BBC pre dôsledné a do hĺbky idúce príbehy založené na faktoch o potenciálnych riešeniach reagujúcich na naliehavé environmentálne výzvy na celom svete. BBC Future Planet je prvé veľké online vydavateľstvo zamerané výlučne na zmenu klímy, ktorého cieľom je čo najviac sa priblížiť k nulovému vytváraniu emisií uhlíka. Od spustenia stránky vo februári 2020 do júna 2021 predstavovali jeho celkové emisie uhlíka z ciest iba 857 kg. To je menej ako spiatočný let z Chicaga do Los Angeles a predstavuje potenciálnu úspora až 25,9 ton emisií uhlíka, čo je ekvivalent piatich letov okolo sveta.
https://www.bbc.com/future/future-planet
BBC Storyworks
BBC StoryWorks je štúdio, ktoré vytvára komerčný obsah pre BBC Global News. Spolupracuje so značkami na vytváraní inšpiratívnych a pútavých príbehov a digitálneho obsahu, pričom ich spája a povyšuje na obrovské a vplyvné globálne publikum BBC. Obsah BBC StoryWorks je k dispozícii záujemcom z krajín mimo Veľkej Británie na bbc.com.