Top

Predaj vodíkového modelu Hyundai NEXO v Európe dosiahol 1 000 kusov

Predaj vodíkového modelu Hyundai NEXO v Európe dosiahol 1 000 kusov
  • Elektrické SUV s technológiou palivových článkov Hyundai NEXO dosiahlo v Európe v treťom štvrťroku 2021 významný míľnik v podobe 1 000 predaných kusov
  • Spoločnosť Hyundai zároveň oznámila, že v súčasnej dobe už vyvíja palivové články tretej generácie

 

Z vodíkového modelu Hyundai NEXO, ktoré je poháňané palivovými článkami, sa od začiatku výroby v roku 2018 predalo v Európe už viac ako 1 000 kusov. NEXO je druhou generáciou SUV vozidla s palivovými článkami (FCEV) od spoločnosti Hyundai, ktoré prišlo na trh po ix35 Fuell Cell. Vyrába sa v juhokórejskom Ulsane a v rokoch 2019 a 2020 sa z neho vyrobilo viac ako 6 000 kusov ročne.

Vodíkové NEXO posilňuje dlhodobý záväzok spoločnosti Hyundai k čistejšej mobilite. Inovatívne vozidlo s palivovými článkami počas jazdy vypúšťa iba vodnú paru – vedľajší produkt chemickej reakcie medzi vodíkom a kyslíkom, ktorá generuje elektrickú energiu. NEXO ponúka podľa WLTP dojazd až 666 kilometrov na jedno natankovanie. Samotné naplnenie vodíkovej nádrže trvá menej ako päť minút. Vďaka tomu majú zákazníci maximálne pohodlie aj pri dlhších cestách.

 

Vodíková história spoločnosti Hyundai

Pred modelom NEXO Hyundai investoval do technológie vodíkových palivových článkov viac ako dve desaťročia. Dlhoročné skúsenosti so systémom palivových článkov viedli Hyundai k uvedeniu vozidiel s palivovými článkami (FCEV) na trh. Na prelome storočí predstavil Hyundai svoje prvé elektrické vozidlo s palivovými článkami, prototyp SANTA FE FCEV. Hyundai bol prvým výrobcom automobilov, ktorý začal elektrické vozidlá s palivovými článkami sériovo vyrábať a predávať. Stalo sa tak uvedením modelu ix35 FCEV v roku 2013, o päť rokov neskôr sa NEXO stalo druhou generáciou vozidla typu FCEV od spoločnosti Hyundai.

Na podporu lepšej a čistejšej budúcnosti sa spoločnosť Hyundai zaviazala ďalej rozvíjať technológiu palivových článkov. Spoločnosť podporuje vytvorenie dodávateľského reťazca, aby sa „vodíkové hospodárstvo“ stalo realitou.

Len minulý rok Hyundai priniesol na švajčiarsky komerčný trh XCIENT Fuel Cell, prvé sériovo vyrábané elektrické vysokovýkonné nákladné vozidlo s palivovými článkami na svete. V júli 2021 tvorila flotila XCIENT Fuel Cell takmer 50 nákladných automobilov a v súčasnej dobe už nákladné autá najazdili kumulatívne viac ako 1,5 milióna kilometrov. Verzia XCIENT Fuel Cell 2021 je vybavená systémom vodíkových palivových článkov s výkonom 190 kW, dvoma zásobníkmi palivových článkov s výkonom 95 kW a maximálnym dojazdom približne 400 kilometrov.

Nedávno Hyundai odovzdal svoj autobus Elec City Fuel Cell dvom autobusovým dopravcom v Mníchove. Jeho 180 kW vysokokapacitný systém vodíkových palivových článkov pozostáva z dvoch 90 kW vodíkových palivových článkov a poskytuje viac ako 500 kilometrov dojazdu. Autobus na vodíkový pohon sa teraz testuje v Európe.

 

Vodíková vízia spoločnosti Hyundai

Spoločnosť Hyundai Motor Group odhalila svoje plány s vozidlami s palivovými článkami FCEV na nasledujúce roky počas podujatia Hydrogen Wave Forum, ktoré nasledovalo po mníchovskom autosalóne IAA Mobility 2021. Spoločnosť v súčasnej dobe vyvíja palivové články tretej generácie, ktoré nahradia tie, ktoré poznáme z modelu NEXO. Spoločnosť tiež predstavia inovatívny „Full Flat System“, ktorý má potenciál byť použitý aj vo vozidlách typu MPV, v autobusoch a električkách. Hyundai tiež očakáva, že do roku 2025 predá celosvetovo každý rok viac ako 110 000 osobných a úžitkových automobilov s palivovými článkami.

Ako svetový líder vo vývoji, hromadnej výrobe a vývoze systémov vodíkových palivových článkov bude Hyundai poskytovať svoje pohonné ústrojenstvo s palivovými článkami vo všetkých typoch vozidiel. Pokiaľ ide o flotilu nákladných automobilov XCIENT s palivovými článkami, Hyundai si kladie za cieľ dodať do roku 2025 na švajčiarsky trh až 1 600 týchto vozidiel.

Hyundai taktiež oznámil svoj plán popularizácie vodíka do roku 2040 novým radom produktov a technológií na báze vodíka. Okrem uvedenia systémov palivových článkov ďalšej generácie s variáciami 100 kW a 200 kW do roku 2023, skupina Hyundai Motor Group odhalila aj budúce koncepty produktov poháňaných palivovými článkami. Takým je napr. Trailer Drone, vysokovýkonné športové auto či vozidlá vybavené palivovými článkami na núdzové záchranné misie.

Skupina načrtla niekoľko ambicióznych cieľov. Do roku 2028 sa plánuje stať prvým výrobcom automobilov, ktorý elektrifikuje všetky svoje modely úžitkových vozidiel – buď systémom palivových článkov, alebo batériovo-elektrickým pohonom. O dva roky neskôr má v úmysle sprístupniť elektrické vozidlá s palivovými článkami (FCEV) za cenu porovnateľnú s elektrickými batériovými vozidlami (BEV). Okrem použitia systémov palivových článkov plánuje skupina priniesť technológiu aj do iných aspektov spoločnosti, vrátane domov, budov a elektrární ako energetických riešení.

 

Údaje o CO2 a emisiách

  • Kombinovaná spotreba vodíka pre Hyundai NEXO v kg H2/100 km: 0,95; Emisie CO2 kombinované v g/km: 0 (WLTP)

 

Nie je možné pridávať komentáre.