Top

-30 °C na polárnom kruhu! Vysoko výkonný prototyp s elektrickým pohonom Hyundai IONIQ 5 N pokoril extrémne arktické podmienky

-30 °C na polárnom kruhu! Vysoko výkonný prototyp s elektrickým pohonom Hyundai IONIQ 5 N pokoril extrémne arktické podmienky
  • Divízia Hyundai N testuje elektrický IONIQ 5 N s pohonom všetkých kolies v extrémnych arktických zimných podmienkach v lokalite Arjeplog vo Švédsku
  • Premiéra modelu IONIQ 5 N je naplánovaná na júl 2023, kedy prvý vysoko výkonný elektrický model radu N o ďalší krok priblíži elektrifikovanú budúcnosť značky Hyundai
  • Hyundai zverejnil prvý náhľad na IONIQ 5 N, ktorý signalizuje zmenu orientácie smerom k novému radu vysoko výkonných elektrických vozidiel

 

Spoločnosť Hyundai Motor Company zverejnila detaily z extrémneho zimného testovania modelu IONIQ 5 N, prvého vysoko výkonného masovo vyrábaného elektrického modelu radu N na skúšobnom areáli Hyundai Mobis v lokalite Arjeplog vo Švédsku.

S polohou v blízkosti polárneho kruhu skúšobný areál Hyundai Mobis poskytuje všetko, čo automobilový výrobca potrebuje na komplexné zimné testovanie ako ľadové povrchy s nízkou priľnavosťou a nízke teploty hlboko pod bodom mrazu až -30°C. To umožňuje inžinierom divízie Hyundai N testovať nové modely ako IONIQ 5 N v najextrémnejších nízko adhéznych podmienkach aby dosiahli optimálnu rovnováhu medzi agilným charakterom vozidla, prinášajúcim vysokú mieru pôžitku z jazdy a schopnosti bezpečne a predvídateľne fungovať za nízkych teplôt.

Pre IONIQ 5 N spoločnosť Hyundai Motor skombinovala koncernovú elektrickú globálnu modulárnu platformu E-GMP s technológiami N, prevzatými z automobilového športu aby posunula na novú úroveň latku elektrickej výkonnosti. Tým vytvorila pre fanúšikov dynamickej jazdy elektrický automobil, ktorý je schopný bez kompromisov podávať vysoký výkon počas všetkých ročných období.

 

„Naše modely N sú vyladené v ostrých zákrutách okruhu Nürburgring rovnako, ako aj v ostrých zákrutách na ľadovom povrchu nášho skúšobného areálu Arjeplog, aby dosahovali maximálnu výkonnosť aj v najextrémnejších zimných podmienkach,“ povedal Till Wartenberg, viceprezident divízie N spoločnosti Hyundai Motor Company. „Sme hrdí, že môžeme demonštrovať, ako IONIQ 5 N perfektne spĺňa naše výkonnostné kritériá, čím prispeje k úspechu rady N ako náš prvý sériovo vyrábaný elektrický model N.

 

Tri piliere výkonnosti modelov N, inšpirované automobilovým športom – milovník zákrut, spôsobilosť pre pretekársku trať a športový automobil na každý deň – boli už dávno implementované do stratégie elektrifikácie modelov N. Už v roku 2015 divízia N predstavila svoju víziu udržateľnej budúcnosti pre budúcu generáciu automobilových entuziastov štúdiou N 2025 Vision Gran Turismo. Stratégia elektrifikácie športovej a pretekovej divízie N sa začala prototypom RM20e a špeciálom VELOSTER N ETCR, určeným na preteky elektrických cestných automobilov na okruhoch. V uplynulom roku mal premiéru prototyp RN22e – pojazdné laboratórium, navrhnuté na komunikáciu elektrifikácie línie N, ktorú neskôr v tomto roku zaháji prvý vysoko výkonný sériový elektrický model Hyundai IONIQ 5 N.

 

„Špičkou našej elektrickej transformácie je VELOSTER N ETCR, ktorý preukázal svoje kvality v mnohých pretekoch a technológiu automobilového športu sme sa snažili preniesť na cestu štúdiou RN22e,“ povedal Albert Biermann, výkonný technický riaditeľ Hyundai Motor Group. „Teraz je čas priniesť všetky prísľuby našim zákazníkom a som si istý, že IONIQ 5 N to dokáže. Schopnosti poskytovať neobyčajnú mieru pôžitku z jazdy IONIQ 5 N už preukázal aj v najdrsnejších podmienkach panujúcich v oblasti Arjeplog vo Švédsku.“

 

Pre IONIQ 5 N konštruktéri divízie N optimalizovali dvojmotorovú architektúru E-GMP východiskového modelu IONIQ 5 pre vysokú výkonnosť vo všetkých jazdných podmienkach — dokonca aj na ľade zamrznutých jazier v regióne Arjeplog. Pri tom využili know-how z vývoja pretekárskeho špeciálu Hyundai i20 N WRC Rally 1, ktorý vo Švédsku pôsobivo demonštroval svojej schopnosti jazdy na každom povrchu vďaka pohonu všetkých kolies.

 

 

IONIQ 5 N bude prvým sériovo vyrábaným modelom N s pohonom všetkých kolies (AWD). Príbeh pohonu všetkých kolies sa v divízii N začal už v roku 2015 vstupom do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach WRC (World Rally Championship). Hyundai počas ôsmich rokov v šampionáte WRC vybojoval množstvo trofejí, vrátane dvoch titulov majstra sveta.

Jazdné vlastnosti modelu IONIQ 5 N v zákrutách ďalej zlepšuje systém N Drift Optimizer, ktorý integruje reguláciu krútiaceho momentu na prednej a zadnej náprave, adaptívnu reguláciu charakteristiky tlmičov pruženia, variabilný posilňovač riadenia a elektronický samo svorný diferenciál e-LSD do jedného systému, čím vytvára špecifický jazdný režim na driftovanie. Tento režim umožňuje vodičom všetkých úrovní zručnosti vychutnať si driftovanie, pričom osobitne podporuje a chráni tých vodičov, ktorí sa tomuto extrémnemu štýlu jazdy venujú po prvý raz.

Elektronický samo svorný diferenciál e-LSD má oproti modelom N so spaľovacím motorom špecifické vyladenie pre IONIQ 5 N. Elektronická riadiaca jednotka monitoruje informácie zo senzorov kolies a na ich základe zistí, kedy určité koleso potrebuje zvýšiť krútiaci moment pre zlepšenie celkovej trakcie vozidla. Tým e-LSD zlepšuje ovládateľnosť vozidla rovnako pri rýchlej jazde v zákrutách na pretekárskom okruhu, ako aj v extrémnych klimatických podmienkach na hladkom ľade alebo v hlbokom snehu. Diferenciál e-LSD, skonštruovaný špeciálne pre IONIQ 5 N, zabezpečuje rýchlejšiu reakciu a presnosť distribúcie krútiaceho momentu, čo je zvlášť dôležité pri elektrických automobiloch, ktoré majú výrazne väčší krútiaci moment s odlišnou charakteristikou oproti automobilom so spaľovacím motorom.

Okrem toho je IONIQ 5 N vybavený funkciou N Torque Distribution, ktorá je optimalizovaná pre rozličné jazdné režimy a umožňuje vodičovi individuálne nastaviť úroveň krútiaceho momentu prenášaného na predné a na zadné kolesá. N Torque Distribution a e-LSD pracujú vo vzájomnom prepojení pri regulácii krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy a sú špecificky vyladené tak, aby dokázali rýchlo reagovať na maximálny krútiaci moment elektromotorov dosahovaný prakticky okamžite po rozjazde — a to aj v podmienkach s extrémne nízkou priľnavosťou ako panujú v regióne Arjeplog v zimnom období.

V súvislosti so zimnými testami divízia N zverejnila video IONIQ 5 N Teaser – Episode 1, ktoré demonštruje jazdné vlastnosti modelu IONIQ 5 N v zákrutách. Vo filme sa dá vidieť IONIQ 5 N driftujúci spoločne so súťažným špeciálom i20 N WRC Rally 1 tímu Hyundai Motorsport. Scéna je nasnímaná tesne po západe slnka počas tzv. „modrej hodiny“, čo symbolizuje začiatok novej éry línie N, ktorá sa posunula o krok ďalej do elektrifikovanej éry.
 


 

Ďalšie informácie a podrobnosti budú zverejnené pri svetovej premiére modelu IONIQ 5 N, naplánovanej na júl tohto roku.

Nie je možné pridávať komentáre.