Top

Ako si užiť jazdu vo vysokovýkonnom vozidle

Ako si užiť jazdu vo vysokovýkonnom vozidle

Vzrušenie z jazdy vo vysokovýkonnom aute nespočíva len v rýchlosti, ale aj v radosti zo zrýchľovania v zákrutách. Je to príval adrenalínu a gravitačných síl, ktoré vás zatlačia do sedadla. Jedna vec je istá: vysokovýkonné vozidlá prinášajú množstvo rôznych adrenalínových spôsobov, ako si ich užiť. Ak ste však niekedy premýšľali, ako zo svojho vysokovýkonného automobilu vyťažiť maximum, máme tu pre vás niekoľko tipov.

 

Ako dosiahnuť rýchly štart

V pretekoch je rýchly štart hop alebo trop. Pre profesionálnych vodičov je dôležité vyraziť zo štartu a vojsť do prvej zákruty v čo najkratšom čase. Kľúčom k rýchlym štartom je, aby každá zmena prevodového stupňa bola čo najhladšia a najrýchlejšia.

Vo vysokovýkonnom aute nie je ľahké radiť prevodové stupne plynulo, najmä ak má vaše auto manuálnu prevodovku. Našťastie, výkonné vozidlá Hyundai N majú funkciu Launch control, ktorá vám pomôže dosiahnuť najrýchlejší možný štart. Je to preto, že systém riadenia štartu ovláda množstvo krútiaceho momentu už od pevného štartu a vďaka elektronickému akcelerátoru vám poskytuje maximálnu trakciu, takže zabraňuje prešmykovaniu kolies, zlyhaniu motora a problémom s prevodovkou. Tento systém nájdete vo všetkých našich modeloch N.

Výkonný Hyundai i30 N sa rozbieha na okruhu pomocou funkcie Launch control.

Kľúčom k rýchlym štartom je, aby každá zmena prevodového stupňa bola čo najhladšia a najrýchlejšia.“

 

Sústreďte sa na cestu pred vami

Častou chybou mnohých vodičov na pretekárskom okruhu je prílišné zameranie sa na vozidlo pred nimi. Môže sa vám to zdať prirodzené, ale keď to urobíte, budete jednoducho nasledovať auto pred vami namiesto toho, aby ste išli svoje vlastné preteky.

Mali by ste sa pozerať dopredu a sústrediť sa na to, kam chcete, aby vaše auto smerovalo. Keď sa cez čelné sklo pozeráte ďalej pred seba, vaše podvedomie vydáva signál vašim rukám a vaše manévre sú plynulejšie. A plynulejšia jazda sa rovná lepšiemu vyváženiu, čo sa zase rovná väčšej priľnavosti.

Vodič vo výkonnom Hyundai i30 N sa sústredí na cestu.

 

Ako zatáčať

Pri jazde po bežných cestách máte pravdepodobne ruky na volante na pozíciách 10 a 2 hodiny, ale vo vysokovýkonnom aute získate na pretekárskej dráhe väčšiu kontrolu a priľnavosť, keď namiesto toho budete volant držať rukami na pozíciách 9 a 3 hodiny. Platí to najmä pri jazde vysokou rýchlosťou a pri zrýchľovaní z ostrých zákrut.

Pri zatáčaní do zákruty sa snažte vyhnúť šmýkaniu rúk po volante pri jeho otáčaní. Namiesto toho držte ruky v rovnakej polohe, aj keď sa vaše ruky prekrížia. Na prvý pohľad sa vám to môže zdať divné, ale takéto riadenie vám zaručí, že vždy budete vedieť, ako vrátiť kolesá naspäť do polohy, aby ste mohli jazdiť priamo vpred a po výjazde zo zákruty zrýchľovať ďalej po trati oveľa rýchlejšie.

A nezabudnite držať volant zľahka. Aj keď potrebujete mať dobrú priľnavosť a kontrolu, ak budete volant držať príliš pevne, nepocítite spätnú väzbu od kolies. Mali by ste sa zamerať na ľahké, no zároveň pevné uchopenie volantu.

 

Ako vyvážiť vaše vysokovýkonné auto

Na dosiahnutie maximálneho výkonu na pretekárskej dráhe je nevyhnutné vyvážiť plyn a vaše auto. Keď zrýchlite, celá hmotnosť vášho auta sa presunie do zadnej časti auta a keď zabrzdíte, celá hmotnosť sa naváži dopredu. Nerovnomerné rozloženie hmotnosti môže spôsobiť, že vaše auto stratí priľnavosť a trakciu, pretože na niektoré pneumatiky je príliš veľký tlak a ostatné nemajú dostatočný prítlak.

Rýchla jazda je o riadení prenosu hmotnosti. V ideálnom prípade potrebujete udržať podvozok naplocho bez vyvíjania tlaku na predné alebo zadné pneumatiky. Takže namiesto toho, aby ste sa ponáhľali so zrýchľovaním, alebo príliš prudko brzdili, je nevyhnutné stláčať plyn rovnomerne, aby sa auto vyvážilo. Týmto spôsobom budete môcť zrýchľovať a brzdiť čo najjemnejšie.

 

Závodník pracuje s hmotnosťou Hyundai i20 N na okruhu.

Rýchla jazda je o ovládaní prenosu hmotnosti.“

 

Neponáhľajte sa

Keď jazdíte vo vysokovýkonnom aute, musíte byť trpezliví. Chcete posunúť svoje vysokovýkonné pretekárske auto na hranicu rýchlosti, ale chcete to urobiť plynulým a kontrolovaným spôsobom. Vždy by ste mali brzdiť, zatáčať a zrýchľovať, ešte skôr, ako ste v zákrute. Žiadnu z týchto vecí by ste nemali robiť viackrát, pretože vysokovýkonné autá sú veľmi pohotové a reagujú rýchlo.

 

Ako hladko radiť prevodové stupne

Pri preraďovaní musíte byť plynulí, pretože akékoľvek prudké pohyby môžu auto zneistiť. Takže pri jazde vo vysokovýkonnom vozidle sa musíte sústrediť, pokojne dýchať a prestať myslieť na čokoľvek rozptyľujúce, aby sa vaše auto pohybovalo bezpečne a hladko a vy sa naučili zvládať čoraz vyššie rýchlosti.

Ak sa naučíte radiť v správnom čase, využijete pri zrýchľovaní maximálny krútiaci moment. Každé auto je však iné a každé má rôzne krivky krútiaceho momentu a prevodové pomery, vďaka čomu je náročnejšie nájsť ten správny moment na preradenie.

Pre preradenie uvoľnite plynový pedál, a potom stlačte spojku. Následne, po zmene prevodového stupňa, opatrne pustite spojku a súčasne zošliapnite plynový pedál. Pravdepodobne to bude chcieť trochu cviku, kým nájdete správne načasovanie na radenie nahor a nadol, takže to určite cvičte, kým z toho nebudete mať dobrý pocit.

Pre približnú predstavu sa odporúča preraďovať pri približne 2 500 až 3 000 ot./min. a podraďovať pri približne 1 000 ot./min. Otáčky vidíte na prístrojovej doske a po niekoľkých tréningových kolách čoskoro pocítite ten správny moment na preradenie.

Výkonné autá reagujú veľmi rýchlo aj na najmenší dotyk plynového pedála, takže plynulé zmeny prevodov sú zložité. Automobily Hyundai N využívajú funkciu automatického prispôsobenia otáčok na synchronizáciu otáčok motora s optimálnymi otáčkami prevodového stupňa, aby sa vozidlo stabilizovalo počas brzdenia. Vďaka tomu je akékoľvek radenie čo najhladšie a najrýchlejšie.

 

Radiaca páka Hyundai i20 N s funkciou automatického medziplynu

Keď sa naučíte radiť v správnom čase, využijete pri zrýchľovaní maximálny krútiaci moment.

 

Ako sa stať špecialistom na zákruty

Veľa zábavy z jazdy vo vysokovýkonnom vozidle zažijete v zákrutách. Tu je niekoľko vecí, ktoré treba mať na pamäti, aby ste ich naplno zvládli.

Nezabudnite pred zákrutou zabrzdiť a podradiť, aby ste mali pri výjazde zo zákruty maximálny krútiaci moment. Pred zákrutou by ste mali zabrzdiť a podradiť. Nie, keď ste v zákrute, aby ste vďaka tomu udržali rovnováhu auta pred tým, ako vojdete do zákruty.

Pri zatáčaní sa pozerajte, kam idete a kam chcete, aby auto išlo. A namiesto tesnej jazdy okolo vrcholu zákruty začnite na vonkajšej strane dráhy a vyrovnajte ju. Takto môžete udržiavať maximálnu rýchlosť a zároveň minimalizovať riadenie. Potom, keď začnete vychádzať zo zákruty, môžete plynulo zrýchľovať, aby ste opäť nadobudli dynamiku.

Hyundai i30 N s elektronickým samosvorným diferenciálom, ktorý zlepší schopnosť jazdy v zákrutách.

Vozidlá Hyundai N sú vybavené elektronickým samosvorným diferenciálom (e-LSD), ktorý zlepšuje schopnosť jazdy v zákrutách stabilizáciou vozidla pri brzdení a zrýchľovaní. Systém e-LSD začína reagovať pri prudkom brzdení, aby zlepšil priľnavosť pre maximálny výkon v zákrutách a znížil preklz a nedotáčavosť kolies.

Teraz ste pripravení vziať svoje vysokovýkonné auto na trať a dostať svoje ho na rýchlostný limit čo najhladšie. Každé auto môže byť iné, ale s týmito tipmi zlepšíte svoj výkon a užijete si jazdu naplno.

Nie je možné pridávať komentáre.