Milovník zákrut: Hyundai predstavuje nový model i20 N
- Nový i20 N je najnovší vysoko výkonný model Hyundai, ktorý prináša vzrušenie z pretekárskeho automobilu do modelového radu i20
- Model je inšpirovaný súťažným špeciálom i20 WRC a prináša pôžitok zo športovej jazdy vďaka prvotriednemu motoru a technologickým inováciám
- Na pohon slúži motor 1.6 T-GDi s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 275 Nm so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou
- Konštrukcia orientovaná na výkon zahŕňa špeciálne prvky ako rozjazdovú automatiku (Launch Control) a automatické prispôsobenie otáčok pri radení (Rev Matching)
Spoločnosť Hyundai predstavila svoj najnovší vysoko výkonný model i20 N – hatchback vhodný pre jazdu po pretekárskom okruhu a inšpirovaný súťažným špeciálom i20 WRC. Rovnako ako ostatné modely Hyundai N, aj i20 N poskytuje vysokú mieru pôžitku z jazdy vďaka svojmu výkonnému motoru a technologickým inováciám, ktoré zvyšujú jazdnú dynamiku. Najnovší model radu i20 sa v Európe pripája k úspešným ostrým modelom i30 N a i30 Fastback N a oslovuje automobilových nadšencov, orientovaných na výkon.
Nový Hyundai i20 N má svoje korene v automobilovom športe. Je inšpirovaný špeciálom i20 Coupe WRC, súťažným automobilom, vychádzajúcim z cestného modelu Hyundai i20, a preto má rovnakú pohotovostnú hmotnosť, aká je predpísaná (ako minimálna) v majstrovstvách sveta FIA World Rally Championship (WRC). Tento model priniesol značke Hyundai úspech – v roku 2019 vybojoval Hyundai titul majstra sveta WRC v hodnotení výrobcov po tom, ako počas sezóny dosiahol štyri víťazstvá. Dodnes si Hyundai pripísal na svoje konto celkovo 17 víťazstiev v najvyššej kategórii svetového šampionátu v automobilových súťažiach.
„Naša vysoko výkonná línia N je veľmi úspešná odkedy sme v roku 2017 uviedli i30 N. Teraz sme sa rozhodli vyvinúť model inšpirovaný i20 Coupe WRC, ktorý nám v minulom roku vybojoval víťazstvo v majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach,“ hovorí Thomas Schemera, člen predstavenstva Hyundai Motor Company pre výrobu. „Novým i20 N rozširujeme vysoko výkonnú líniu N, aby sme oslovili ešte viac zákazníkov, ktorí chcú zažiť vzrušenie z pretekárskej trate v každodennom živote.“
Nekompromisný a energický vonkajší dizajn
Nový Hyundai i20 N má nekompromisný a energický vonkajší vzhľad, ktorý korešponduje s jeho vysokou výkonnosťou. Vonkajší dizajn zvýrazňuje športový charakter vozidla kombináciou prvkov z motoršportovej tradície Hyundai a najnovšej dizajnovej identity „zmyselnej športovosti“ (Sensuous Sportiness). Táto kombinácia vytvára osobitú emocionálnu príťažlivosť. Dynamický dizajn východiskového modelu je doplnený osobitnými aerodynamickými prvkami a zmenšenou svetlou výškou o 10 mm.
Dominantným prvkom na prednej časti karosérie je nárazník s veľkým otvorom na vstup chladiaceho vzduchu pre turbodúchadlom prepĺňaný motor. Široká maska chladiča s logom N logo má jedinečnú mriežku, ktorej tvar je inšpirovaný šachovnicovou traťovou vlajkou, čím zvýrazňuje spôsobilosť vozidla pre jazdu na pretekárskom okruhu. Pod mriežkou lišta predného spojlera, lakovaná v kontrastnej červenej farbe Tomato Red, akcentuje športový dizajn. Táto kontrastná farba sa opakuje aj na nových nadstavcoch prahov a zadnom nárazníku.
Na zadnej hrane strechy nápadné prítlačné krídlo, inšpirované WRC, zvyšuje aerodynamický prítlak, čím zlepšuje smerovú stabilitu nového modelu i20 N pri rýchlej jazde. Zadný nárazník s difúzorom obsahuje ikonické trojuholníkové zadné hmlové svetlo, evokujúce dizajn modelov i30 N a i30 Fastback N. Vysoký výkonový potenciál motora navonok symbolizuje veľká oválna koncovka výfuku.
Ďalšími atraktívnymi prvkami dizajnu sú predné LED svetlomety a stmavené zadné skupinové svetlá, vyhotovením pripomínajúce čierny diamant. Športový charakter nového modelu i20 N ďalej akcentujú špeciálne 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s matne sivou povrchovou úpravou a červené brzdiče predných kotúčových bŕzd s logami N.
Pre nový Hyundai i20 N bude na výber 6 karosárskych farieb, vrátane modrého odtieňa Performance Blue, vyhradeného exkluzívne pre modely Hyundai N. Na želanie zákazníka môže byť strecha kabíny lakovaná v kontrastnej čiernej farbe Phantom Black. Akcenty v červenej farbe Tomato Red symbolizujú DNA značky z automobilového športu.
Farby karosérie:
- Performance Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Intense Blue (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Polar White (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Sleek Silver (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Brass (s voliteľnou strechou Phantom Black)
- Phantom Black
Interiér so špecifickými športovými prvkami
V interiéri nový model i20 N obsahuje špecifické prvky modelov N a high-tech funkcie, ktoré reprezentujú vysoko výkonný automobil. Patria k nim športové predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, vyvinuté špeciálne pre i20 N, športový multifunkčný volant N a rukoväť radiacej páky N, ako aj kovové pedále N. Čierny interiér obsahuj akcenty v modrej farbe Performance Blue a čierny strop kabíny.
Digitálny združený prístroj má zobrazenie otáčkomera s variabilnou červenou zónou, ktorá sa mení podľa teploty motorového oleja, ako aj indikátor optimálneho preradenia z radu farebných svetiel na hornom okraji displeja.
Turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor pre pôžitok z jazdy
Nový Hyundai i20 N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s priamym vstrekovaním paliva (1.6 T-GDi), ktorý sa montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor je prvým agregátom novej generácie použitým v európskom modelovom rade značky Hyundai. Dosahuje maximálny výkon 150 kW (204 k). S pohotovostnou hmotnosťou 1 190 kg, rovnakou ako súťažný špeciál i20 Coupe WRC, má nový i20 N jednu z najlepších hodnôt výkonovej hmotnosti vo svojej triede. Hyundai i20 N dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Pretože motor 1.6 T-GDi poskytuje svoj maximálny krútiaci moment 275 Nm už pri nízkych otáčkach 1 750 min-1 a udržiava ho až do otáčok 4.500 min-1, je veľmi pružný. Táto priaznivá charakteristika zabezpečuje spontánnu reakciu a energickú akceleráciu, ktorá je predpokladom dynamickej jazdy po ceste alebo pretekárskej trati. Kvôli vysokej pružnosti motora je i20 N súčasne bez kompromisov vhodný aj na každodenné jazdenie. Svoj maximálny výkon 150 kW (204 k) motor dosahuje pri otáčkach 5 500 až 6 000 min-1, čo zlepšuje akceleráciu v oblasti stredných a vysokých otáčok a prispieva k vysokej výkonnosti i20 N v širokom spektre jazdných situácií.
Za tieto vlastnosti motor 1.6 T-GDi vďačí inovatívnej konštrukcii. Ventilový rozvod využíva nový systém variabilného časovania značky Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý reguluje dobu otvorenia ventilov podľa jazdnej situácie a prispieva tak k zvýšeniu výkonu a zníženiu spotreby paliva o 3 percentá.
Prepĺňanie zabezpečuje turbodúchadlo s kvapalinovým chladičom komprimovaného vzduchu. Na prípravu zmesi slúži vysokotlakové priame vstrekovanie s tlakom 350 barov, zaručujúce optimálne rozptýlenie paliva pre efektívne spaľovanie.
Pre Hyundai i20 N bola zosilnená a modifikovaná 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá znáša väčší krútiaci moment a vysoké otáčky. Rovnako ako v modeloch i30 N má prevodové ústrojenstvo špecifické funkcie pre zvlášť dynamickú jazdu. Funkcia automatického prispôsobenia otáčok pri preraďovaní (Rev Matching), ktorá sa aktivuje osobitným tlačidlom na multifunkčnom športovom volante N, synchronizujúca otáčky motora s otáčkami prevodovky. To umožňuje mäkšie alebo športovejšie preradenie smerom nadol – podľa nastaveného jazdného režimu. Rozjazdová automatika Launch Control umožňuje maximálne efektívnu akceleráciu z miesta, akoby vozidlo riadil skúsený pretekár. Nový Hyundai i20 N môže byť na želanie vybavený aj samosvorným diferenciálom N Corner Carving Differential. Mechanický samosvorný diferenciál zlepšuje prenos krútiaceho momentu na predné kolesá pri rýchlom prejazde zákrut, pretože zabraňuje prešmykovaniu odľahčeného vnútorného kolesa, čím zlepšuje trakciu a zvyšuje dynamickú stabilitu.
Špeciálne prvky pre vzrušujúcu jazdu
Nový Hyundai i20 N je vybavený rozličnými špeciálnymi funkciami pre zvýšenie pôžitku zo športovej jazdy. Systém N Grin Control umožňuje zákazníkom prispôsobiť si vozidlo nastavením jedného z piatich jazdných režimov: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jazdné režimy nastavujú parametre motora, elektronického stabilizačného systému ESC, posilňovač riadenia a zvuk výfuku, tak aby boli optimalizované pre rozdielne jazdné podmienky. V režime N Custom si vodič môže pre každý uvedený komponent vozidla individuálne nastaviť hodnoty režimov Normal, Eco, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok pomocou pavučinového diagramu na displeji systému infotainmentu. Tlačidlo N na multifunkčnom športovom volante umožňuje rýchlo prepnúť do zvoleného režimu. Pre ešte športovejší zážitok z jazdy sa dá aj elektronický stabilizačný systém ESC nastaviť v troch stupňoch: zapnutý, športový režim a úplne vypnutý.
Ďalšie špecifické prvky inšpirované automobilovým športom sú elektrický zvukový generátor, klapky v koncovom tlmiči výfuku na modifikáciu zvuku a indikátor opotrebovania brzdového obloženia (PWI).
Podvozok
Konštruktéri Hyundai modifikovali a nanovo vyladili podvozok, brzdy a riadenie modelu i20 tak, aby zodpovedali vysokému výkonu nového motora 1.6 T-GDi a umožňovali suverénnu jazdu po pretekárskom okruhu.
Podvozok bol spevnený na 12 rozličných miestach, aby sa zlepšila a ovládateľnosť a jazdné vlastnosti za všetkých poveternostných podmienok. Konštrukčné zmeny zahŕňajú aj dodatočnú výstuhu.
Zosilnené horné úchyty tlmičových vzpier McPherson prednej nápravy a guľové čapy spolu s nanovo vyladenou geometriu so zväčšeným odklonom kolesa, nový priečny skrutný stabilizátor, ako aj nové vinuté pružiny a tlmiče pruženia zlepšujú jazdné vlastnosti pri športovej jazde. Nová predná náprava (N Power Sense Axle) a modifikovaná zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou lepšie odolávajú pôsobeniu bočných síl, čím prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti pri rýchlej jazde. Nové vyladenie má aj hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, namontovaným na stĺpiku riadenia (C-MDPS), prevodový pomer riadenia je 12,0:1 oproti 12,4:1 pri ostatných verziách i20.
Vysoko výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu má na prednej náprave kotúče s priemetom zväčšeným o 40 mm oproti normálnym modelom i20 pre zvýšenie odolnosti voči fadingu. Disky kolies z ľahkej zliatiny, obuté do špeciálnych pneumatík Pirelli P-Zero rozmeru 215/40 R18 so značením „HN“ (pre „Hyundai N“), sú pripevnené piatimi skrutkami.
Komplexné bezpečnostné vybavenie
Novy model i20 N je vybavený najmodernejšími asistenčnými a bezpečnostnými systémami Hyundai SmartSense a spĺňa najvyššie európske bezpečnostné štandardy. Medzi asistenčné a bezpečnostné systémy patria: Systém autonómneho núdzového brzdenia (FCA), Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu so sledovaním vozidla pred sebou (LFA), Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW), Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA).
Asistenčné systémy Hyundai SmartSense:
- Systém varovania pred čelným nárazom (FCW)
- Systém autonómneho núdzového brzdenia s detekciou vozidiel, chodcov a cyklistov (FCA)
- Systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS)
- Systém na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA)
- Systém monitorovania mŕtveho uhla (BCW)
- Asistent na inteligentné rozoznávanie dopravných značiek obmedzujúcich max. povolenú rýchlosť (ISLA)
- Systém na sledovanie únavy vodiča (DAW)
- Automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBA)
- Systém na nasledovanie jazdného pruhu (LFA)
- Asistent na upozornenie na vozidlá približujúce sa v priečnom smere pri cúvaní (RCCA)
- Zadná parkovacia kamera
Technológie a konektivita
Nový Hyundai i20 N je vybavený funkciou Performance Driving Data System na monitorovanie a zlepšovanie výkonnosti vodiča pri jazde po pretekárskom okruhu. Funkcia, integrovaná do systému infotainmentu, registruje a zobrazuje jazdné dáta, vrátane výkonu a krútiaceho momentu motora, prepĺňacieho tlaku, akcelerácie a merania času kola.
Vybavenie nového modelu i20 N si zákazník môže rozšíriť o príplatkový systém infotainmentu, vybavený veľkým displejom LCD s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a špecifickým obsahom pre modely N. Systém podporuje integráciu smartfónu cez Apple CarPlay a Android Auto. Umožňuje aj využívanie najnovšej verzie online služieb Bluelink značky Hyundai. Patria k nim napríklad služby Hyundai LIVE Services, Connected Routing a Last Mile Navigation, ako aj funkcie diaľkovej kontroly a ovládania vozidla prostredníctvom aplikácie Bluelink pre smartfóny. Služby Bluelink sú výrobcom predplatené na obdobie 5 rokov.
Nový Hyundai i20 N sa začne na Slovensku predávať v druhom štvrťroku 2021.
Technické údaje Hyundai i20 N
Motor | 1.6 T-GDi |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Maximálny krútiaci moment | 275 Nm |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Rozmery | 4.075 x 1.750 x 1.440 (rázvor: 2.580) mm |